UA-168935079-1
bootstrap responsive templates


KOUKUTA KATSOJA VIDEOSARJALLA

Videosarjan julkaiseminen on hyvä tapa sitouttaa katsojaa ja saada hänet viipymään sisällön parissa pidempään. Videosarjassa ei kannata tarjoilla kaikenlaista kaikille, vaan kohdentaa sisältöä tarkemmin. Sarjamuotoinen toteutus toimii sitä paremmin, mitä tarkemmin sisältö on rajattu.

Kun sarjan toteutus suunnitellaan huolella, se on myös tuotannollisesti tehokasta. Esimerkiksi yksillä kuvausjärjestelyillä voidaan materiaalia tuottaa useampaan jaksoon. Jaksot voidaan sitten julkaista pidemmällä aikavälillä vaikkapa kerran viikossa tai kerran kuukaudessa.

Jakamalla videosisältö pienempiin osiin, voidaan Youtuben hakupotentiaalia hyödyntää täysimääräisesti. Youtubea käytetään paljon hakukoneena, jolloin lyhyemmissä ja aiheeltaan rajatuimmissa videoissa voidaan otsikointi tehdä tarkemmin sisällön mukaan. Näin katsoja löytää videon pariin helpommin.

Videosarjassa kuten videoissa yleensäkin katsojaa kiinnostaa toinen ihminen. Vaikka pelkkä kone ja sen toiminta voi olla monien mielestä kiinnostavaa, kiinnostavuus lisääntyy entisestään kun laitetta esittelee käyttäjä tai sen ominaisuuksista kertoo koneen suunnittelija. Katsoja samaistuu henkilöihin ja saa henkilökohtaisemman kosketuksen esiteltävään asiaan tai aiheeseen. Hyvässä videosarjassa on ainakin yksi päähenkilö, joka pysyy jaksosta toiseen samana. Videosarjan ei tarvitse olla yhden ihmisen show, vaan jaksoissa voi vierailla useita eri ihmisiä. Kollegoita, asiantuntijoita ja asiakkaita.

Näin luot kiinnostavan videosarjan

  1. SUUNNITTELE KOKONAISUUS - Mieti tulevien videoiden eli koko tuotantokauden päälinjat etukäteen valmiiksi. Miten kokonaisuus jaetaan eri jaksoihin, mistä aloitetaan ja miten sarja kehittyy. Näin tekemiselle on helpompaa asettaa raamit ja sisältöä voidaan jakaa fiksusti sarjan edetessä. Myös suunnitelmien muokkaaminen on helpompaa, kun kokonaisuutta on mietitty pidemmälle.
  2. LUO TUNNISTETTAVA TYYLI - Niin tv-sarjoissa kuin menestyvissä Youtube-blogeissakin on hyvin tunnistettava tyyli ja jaksosta toiseen samanlaisena toistuva rakenne. Katsojat oppivat tuntemaan sarjan metkut ja odottavat, että ne toistuvat jaksosta toiseen. Uutta ja tuoretta sisältöä on kuitenkin oltava joka jaksossa, muuten katsoja menettää mielenkiintonsa. Sama tyyli ja rakenne helpottaa myös tuotannollisesti, kun pyörää ei tarvitse keksiä joka kerta uudelleen.
  3. JULKAISE SÄÄNNÖLLISESTI - Kun katsoja kokee tarjoamasi videosisällön kiinnostavaksi, hän odottaa näkevänsä lisää. Kannattaakin tuottaa lisää katsottavaa ja julkaista sitä säännöllisesti. Kerran viikossa tai kerran kuukaudessa toimii hyvin, kellontarkkaa aikataulua ei sen sijaan tarvita. Liian pitkä väli julkaisussa puolestaan aiheuttaa unohduksen ja hyvin alkanut katsojasuhde voidaan menettää.
  4. MARKKINOI SARJAA - Hyvä ja asiakastasi kiinnostava sisältö ei välttämättä löydä perille itsekseen. Videosisältöjä on syytä markkinoida monin eri tavoin ja erilaisissa kanavissa. Myös itse videoissa kannattaa kehottaa katsojaa tilaamaan kanava, jotta uudet videot nousevat esiin silloin, kun ne julkaistaan. Ja jos mahdollista, videon lopussa voi heittää pienen vihjeen seuraavan videon kiinnostavimmasta asiasta.

© Copyright 2020 Pixtell Oy - All Rights Reserved